fredag 27 juni 2008

Granska politiken i stället

Politiska skandaler brukar handla om enskilda politikers vandel. Svart arbetskraft i hemmet. Obetalda TV-licenser. Parkeringsböter. Nu senast har Ylva Johansson ertappats med att göra avdrag för hushållsnära tjänster, fastän hon tidigare argumenterat mot den lagen. Ingen menar att hon gjort något olagligt. Men är det hyckleri att utnyttja ett avdrag man egentligen är emot?

Frågan känns konstig. Ska moderater få göra avdrag men inte sossar? Ska de som är för behovsprövning av barnbidrag skicka tillbaka sina bidrag till Försäkringskassan? Ska inte jag få lov att använda Öresundsbron, eftersom jag kampanjade mot den när det begav sig? Mest känns det här som ett försök att plocka billiga poäng, i kombination med nyhetstorkan så här i semestertider.

Men framför allt är jag inte intresserad av huruvida Ylva Johansson är en hycklare eller inte. Hennes privatmoral har inte jag med att göra. Det som är viktigt för mig och oss alla är hur hon sköter sina förtroendeuppdrag. Vilken politik driver hon? Vad får den för konsekvenser? Hur har hon förvaltat de många miljarder kronor hon haft ansvar för som minister? I jämförelse är några tusenlappar i skatteavdrag väldigt futtigt. Tänk om medierna kunde fokusera på att granska politiken i stället för politikerna. Då kanske vi kunde få några riktiga skandaler någon gång. Det skulle faktiskt vara ganska uppiggande.

Förresten, för en gångs skull håller jag med Hanne Kjöller på DN:s ledarredaktion. Allt är möjligt, tydligen.

3 kommentarer:

itsweden sa...

Bra inlägg. Är jäkligt trött på betydelselösa "skandaler".

Anonym sa...

Med den logik som anförs i kritiken av Johansson bör vi som inte vill bidraga med pengar till t ex tillverkningen av minor undanhålla skattemyndigheten dessa. När vi blir inkallade till länsrättten får vi anföra Johansson som precedensfall :-) /VS

hapax sa...

Bra förslag, VS! Tyvärr tjänar jag inte tillräckligt för att kunna vägra betala inkomstskatt till militären. Men jag kanske kan vägra betala moms nån gång emellanåt i stället. =)