tisdag 28 april 2009

Ironisk poesi

Poeten Mohamed Omar har nu blivit islamisten Mohamed Omar. På sin blogg markerar han distans till sina kritikerhyllade diktsamlingar, som han nu säger har "en ironisk underton och en drift med det svenska kulturetablissemangets modernistiska, liberala och sekulära fördomar".

Nå, det får vara hur det vill med den saken. Författarintentionen är ju inte avgörande för litteraturens betydelse. Jag tycker fortfarande att hans dikter är riktigt bra, ironiska eller ej. Möjligen kan jag tycka att han ibland låter väldigt mycket som Tomas Tranströmer. Men det är väl mer en komplimang än en komplikation.

En av mina favoriter är dikten Pilgrim ur samlingen Tregångare. Kanske att den antyder något om Omars egen resa, från hyllad poet till bespottad islamist. I så fall kanske man hellre skulle tala om centrallyrik än om ironi.

I den botaniska trädgården
nedanför slottet
finns många träd.
Men i natt
bland dem också en människa.
Han är en pilgrim
men går ingenstans.
Sakta
förvandlas huden till bark
och sakta
närmar han sig sina rötter.
Det är bråttom nu
innan turisterna kommer i gryningen.

3 kommentarer:

Maja sa...

Idag står det i Dagen att Omar har sagt att Mikael Mogren och han bara ville tjäna pengar - det tror jag är sant, och det har jag trott hela tiden. Det är uppenbart att många som framhålls som fixstjärnor inom Svenska kyrkan bygger en karriär (annikaborg.se, seglorasmedja.se). De kanske inte har dollartecken i ögonen men definitivt högmod och äregirighet i hjärtat. Det är vi många som har men det är äckligt tycker jag att det så utpräglat premieras inom en kyrka. Ann Heberlein insåg ju också att en ny bok skulle dra in pengar. Ursäkta mig men vem fan har sagt att det är föreläsare vi behöver i kyrkan?!

Det behöver inte vara bättre inom andra kyrkor men jag bryr mig inte om andra kyrkor, jag bryr mig om Svenska kyrkan. Och jag har länge stört mig på krönikörerna och bokutgivarna som kommer undan med vilken skittext som helst bara för att de har ett namn. Kyrkan är kändiskåt. Bra att Omar säger det rakt ut.

(däremot tror jag inte på att hans plan hela tiden varit att islam ska ta över, jag tror att han faktiskt ville vara en poet)

hapax sa...

Maja,
Jag har svårt att tro att någon skriver teologiska böcker på svenska för att tjäna pengar. Upplagorna är för små, så det finns inga pengar att tjäna (om man inte heter Jonas Gardell, förstås).

Det Omar nu säger om sina egna motiv för tidigare bokutgivning känns inte hundra trovärdigt. Och vad han säger om andras motiv har ännu mindre värde.

Vem som har högmod och äregirighet i hjärtat tycker jag är lite svårt att uttala sig om. Man kan bara rannsaka sina egna motiv.

Jag tycker det är bra med böcker och bloggar och debatt. Det man kan bemöta är innehållet i vad som sägs, inte de personliga motiven hos den som säger det.

Maja sa...

När innehållet är strömlinjeformad skit så måste man ifrågasätta också motiven.