onsdag 3 juni 2009

Evangelisation är så 1900-tal

Jag tror det är dags att skrota begreppet evangelisation. Eller åtminstone låta det vila tills det kan betyda något annat än det som det oftast gör. För evangelisationen blir i vår tid så lätt inordnad i kommersialismens mönster. Evangeliet blir en produkt som ska marknadsföras och säljas. Och då blir medmänniskan inte längre en medmänniska som ska älskas och tjänas, utan en kund som ska övertygas och manipuleras.

Detta skriver jag utifrån två artiklar i Dagen. En ledare om att "Kyrkan måste blicka utåt" och en intervju med diakonen Annika Spalde som sitter i fängelse för en plogbillsaktion. Ledarskribenten vill att kyrkan ska "göra budskapet relevant för den vanlige svensken", så att dessa vanliga svenskar kan övertygas om att de får ut något av att bli aktiva kristna. Spalde visar i stället på motsatt väg, där hon gjort budskapet relevant för sig själv, utan att fråga sig om det "är värt det".

Jag tror på Spaldes modell. Vi kan inte göra andra människor till lärjungar, bara oss själva. Vi ska sträva efter äkthet, inte efter att vara relevanta i andras ögon. Och framför allt ska vi göra det vi kan för våra medmänniskor och för rättvisa och fred, för människornas egen skull. Inte som en strategi för att kunna evangelisera.

10 kommentarer:

Anonym sa...

"Vi kan inte göra andra människor till lärjungar, bara oss själva."
Står det inte i Bibeln, "gå ut i världen och gör alla folk till lärjungar". Vår tro bör mao vara så stadigt grundad i Bibeln att vi med frimodighet kan göra människor till lärjungar. Vi själva har ju en gång börjat på lärjungavägen tack vare att någon annan började göra oss till lärjungar, med Guds och Bibelns hjälp givetvis.

hapax sa...

Anonym,
Ja, så står det. Frågan är vad det betyder. Kanske kommer mitt nästa inlägg att handla om Matt 28:18-20. Vi får se.

Jag tänker mig att vi som redan är lärjungar kan inbjuda och välkomna andra att bli lärjungar, och att vi kan tillhandahålla en gemenskap där det går att växa som lärjunge. Men vi kan inte egentligen GÖRA någon annan till lärjunge.

Fast min poäng här är att den dominerande, evangelikalt präglade förståelsen av evangelisation är så präglad av en kommersialiserad kultur att både synen på kristendomen och synen på medmänniskan deformeras. Kristendomen blir en vara att kränga i stället för en väg att vandra.

Göran Koch-Swahne sa...

Bravo!

Det är Gud som frälser, ingen annan.

Maja sa...

Vi var några som skrev rätt mycket om det här på Anders Gustafssons blogg för någon vecka sedan, om en "Mr Onådda folk". Kolla in den bloggposten.

Jimmy sa...

Håller med dig helt och fullt om att det allt som oftast verkar som evangeliet är "en produkt som ska marknadsföras och säljas. Och då blir medmänniskan inte längre en medmänniska som ska älskas och tjänas, utan en kund som ska övertygas och manipuleras.

Jag var med i ett frikyrkligt sammanhang där det ständigt talades om att "skapa kontakter" (alltså "frälsningobjekt" som givetvis skulle föras in i våran "tillväxt församling"). Jag vet bara ett annat sammanhang där det talas om att "skapa kontakter" och det är i affärslivet.

Annars talar man om vänner, bekanta och kompisar...

hapax sa...

Maja,
Tack för tipset. Det var ett ovanligt konstruktivt samtal ni hade där.

Maja sa...

Hapax: Du menar för att vara ett där jag är med..? :)

hapax sa...

Maja, jag tänkte mest på bloggosfären så där i allmänhet... :)

Anonym sa...

Hapax. Håller med om mycket i det du skriver. Har du dock läst t ex "Jesus för världen - röster från den världsvida kyrkan", utgiven på Libris? Annars ett bra boktips i frågan, och som visar att evangelikala kristna brottats med dessa frågor i ett halvt sekel nu, men att alla inte skippar ordet evangelisation. John Stott uttryckte det ju som "Mission på Kristi sätt" redan 1966, och ville föra över fokus från Matt 28 till Joh 20:21 (att missionera enligt Kristi mönster istället för management-kulturen som växte fram). Allt gott! /Tobias.

hapax sa...

Tobias,
Tack för boktips. Bland teologer finns det en omfattande diskussion med mycket nyanseringar och nyansatser vad gäller evangelisation och mission. Problemet är att så lite av detta reflekterande hittar ner på gräsrotsnivå. Vi får väl hjälpas åt så gott vi kan i våra respektive sammanhang...