tag:blogger.com,1999:blog-4315159406167572703.post9038385288655153243..comments2023-05-21T12:07:40.552+02:00Comments on Senapsfrön och fikonspråk: Bibelargumenten, del 1 -- Skapelseordningenhapaxhttp://www.blogger.com/profile/00027320239182208245noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4315159406167572703.post-26033853033812208152008-09-27T21:38:00.000+02:002008-09-27T21:38:00.000+02:00@ larsOlik behöver förstås inte betyda ojämlik. Me...@ lars<BR/><BR/>Olik behöver förstås inte betyda ojämlik. Men när just skapelseordningen används som argument mot kvinnor som präster, brukar det hänga ihop med att man ser den patriarkala ordningen som skapelsegiven. D v s att mannen ska ha auktoritet över kvinnan och kvinnan ska underordna sig mannen. En sådan ordning är per definition ojämlik.<BR/><BR/>Kanske finns det andra argument utifrån skapelseordningen som mer handlar om olikhet än ojämlikhet. Men jag har inte ambitionen här att göra fullständig rättvisa åt argumenten mot kvinnliga präster. Det får andra sköta. Jag vill lägga fram argumenten _för_ kvinnor som präster.hapaxhttps://www.blogger.com/profile/00027320239182208245noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4315159406167572703.post-67864476432072532862008-09-27T14:14:00.000+02:002008-09-27T14:14:00.000+02:00Man tar alltid en poäng genom att beskriva motstån...Man tar alltid en poäng genom att beskriva motståndarens ståndpunkt och ta avstånd från den. Gud skapade dem till man och kvinna, olika men inte ojämlika.<BR/><BR/>En definitionsfråga, som så mycket annat som skapar konflikter.<BR/><BR/>Sedan tycker jag inte att man ska mäta Gud med människors måttstock. Gud avgör vad som är gott och ont. Gud prövar människan.<BR/><BR/>Bibeln är Guds ord. Det är inte fritt att tolka Biblen hur som helst. Man ska alltid söka Guds mening med det skrivna ordet. Och man ska översätta rätt, och inte skapa en egen grundtext som man översätter från. <BR/><BR/>Genom syndafallet fick människan förmågan att skilja mellan gott och ont. Men människan är inte ofelbar, och förväxlar ofta gott och ont. Det kan vi se att kyrkan många gånger har gjort i dete förgångna. Men nutidens 30-åringar är inte den första ofelbara generationen. Någon sådan har ännu inte fötts. <BR/><BR/>Hur kommer framtiden att ställa sig till det som dagens 30-åringar uppfattar som självklart? När man själv blir äldre ser man hur tidsbundna de påstådda "sanningarna" är.Anonymousnoreply@blogger.com